menusearch
salmanhashemi.ir

شرح خطبه اول نماز عید قربان مورخ 10شهریور 96

جستجو
۱۳۹۶/۶/۱۰ جمعه
(0)
(0)
شرح خطبه اول نماز عید قربان مورخ 10شهریور 96
شرح خطبه اول نماز عید قربان  مورخ 10شهریور 96
عید قربان
رسول اللّه صلى الله علیه و آله : إنَّ اللّه َ تعالى یَطَّلِعُ فِی العیدَینِ إلَى الأَرضِ، فَابرُزوا مِنَ المَنازِلِ تَلحَقکُمُ الرَّحمَةُ .
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند متعال در روز عید فطر و عید قربان، به زمین با عنایت مى نگرد. پس، از خانه ها بیرون آیید تا رحمت به شما برسد.

الإمام علیّ علیه السلام : سَمِعتُ رَسولَ اللّه ِ صلى الله علیه و آله یَخطُبُ یَومَ النَّحرِ، وهُوَ یَقولُ : هذا یَومُ الثَّجِّ والعَجِّ، والثَجُّ : ما تُهریقونَ فیهِ مِنَ الدِّماءِ، فَمَن صَدَقَت نِیَّتُهُ کانَت أوَّلُ قَطرَةٍ لَهُ کَفّارَةً لِکُلِّ ذَنبٍ، والعَجُّ : الدُّعاءُ، فَعِجّوا إلَى اللّه ِ، فَوَالَّذی نَفسُ مُحَمَّدٍ بِیَدِهِ لا یَنصَرِفُ مِن هذَا المَوضِعِ أحَدٌ إلاّ مَغفورًا لَهُ، إلاّ صاحِبَ کَبیرَةٍ مُصِرًّا عَلَیها لا یُحَدِّثُ نَفسَهُ بِالإِقلاعِ عَنها.
امام علی علیه السلام : شنیدم رسول خدا صلی الله علیه وآله روز عید قربان، خطبه می‌خواند ومی فرمود :  امروز، روز «ثجّ» و«عجّ» است. ثجّ، خون قربانی هاست که می‌ریزید. پس نیّت هرکس صادق باشد، اولین قطره خونِ قربانی او کفّاره همه گناهان اوست، و«عجّ»، دعاست. پس به درگاه خداوند دعا کنید، قسم به آن که جان محمّد صلی الله علیه وآله در دست اوست، از اینجا هیچ کس بر نمی‌گردد، مگر آمرزیده شود، جز کسی که گناه کبیره انجام داده وبر آن اصرار ورزد ودر دل خود، تصمیم بر ترک آن ندارد .
عید قربان که پس از وقوف در عرفات (مرحله معرفت )و مشعر (محل شعور و آگاهی)و منا(سرزمین آرزوها و رسیدن به عشق) فرا می‌رسد عید رهایی از تعلقات است رهایی از هر آنچه رنگ و بوی غیر خدائی دارد.

عید قربان جلوگاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان است و قربانی کردن اشاره به کشتن نفس اماره است که انسان متقی با لبه تیز تقوا حیوان نفس را مقتول می‌سازد و خانه دل را از لوث نفس اماره پاک می‌گرداند.

{لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوی‏ مِنْکُمْ کَذلِکَ سَخَّرَها لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلی‏ ما هَداکُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنینَ}

نخستین حکمت روشن قربانب رسیدن به بالاترین مراتب تقوی است .عمل قربانی یک حکم دارد و یک حکمت حکم آن کشتن یک حیوان و حکمت آن با تقوا بالا رفتن است .

امام صادق علیه السلام :«و اذبح حنجرة الهوی و الطّمع عند الذّبیحة» باطن عمل ذبح قربانی پالایش روح و پاگ گردن قلب از رزائل اخلاقی است وگر نع گوسفند بی زبان را کشتن همزمان گرگ درنده نفس را در باطن خود زنده نگه داشتن صرفاً عمل به تکلیف بوده و از روح این عمل عبادی بی بهره نشود .

احادیث در فضیلت قربانی
پیامبر صلی الله علیه و آله :مَن صَدَقَت نِیَّتُهُ، کانَت أوّلُ قَطرَةٍ لَهُ کَفّارَةً لِکُلِّ ذَنبٍ ؛ «هر کس نیّتش صادق باشد، اوّلین قطره از خون قربانى اش، کفّاره همه گناهان او است .»

پیامبر صلی الله علیه و آله :إنَّما جَعَلَ اللّه ُ الأضحى لِشبَعِ مَساکِینِکُم مِنَ اللَّحمِ فَأطعِمُوهُم ؛ « خداوند عید قربان را برنهاد تا مستمندان از گوشت سیر شوند ؛ پس از گوشت قربانى به ایشان بخورانید. »

امام باقر علیه السلام :اِنَّ اللّه َ یُحِبُّ هِراقَةَ الدِّماءِ وَ إطعامَ الطَّعامِ ؛ «خداوند قربانى کردن و اطعام کردن را دوست دارد .»



نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر