menusearch
salmanhashemi.ir

شرح خطبه اول نماز جمعه مورخ1دیماه 96

جستجو
۱۳۹۶/۱۰/۱ جمعه
(0)
(0)
شرح خطبه اول نماز جمعه مورخ1دیماه 96
شرح خطبه اول نماز جمعه مورخ1دیماه 96
دعایی که امام زمان(عج) می‌خواند/ منظور از توفیق طاعت چیست

حضرت ولی‌عصر(عج) در دعایی از پرودگار عالم 40 درخواست را مطرح می‌کنند و به منتظران می‌آموزند از ذات باری تعالی چه درخواستی داشته باشند. یکی از موارد مطرح شده در این دعا «توفیق طاعت» است.
«اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفیقَ الطّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النِّیَّةِ وَ عِرْفانَ الْحُرْمَةِ وَ اَکْرِمْنا بِالْهُدى وَ الاِسْتِقامَةِ وَ سَدِّدْ اَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَ الْحِکْمَةِ وَ امْلاَ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَ الْمَعْرِفَةِ وَ طَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَ الشُّبْهَةِ وَ اکْفُفْ اَیْدِیَنا عَنِ الظُّلْمِ وَ السَّرِقَةِ وَ اغْضُضْ اَبْصارَنا عَنِ الْفُجُورِ وَ الْخِیانَةِ وَ اسْدُدْ اَسْماعَنا عَنِ اللَّغْوِ وَ الْغیبَةِ وَ عَلَى الْمُتَعَلِّمینَ بِالْجُهْدِ وَ الرَّغْبَةِ وَ عَلَى الْمُسْتَمِعینَ بِالاِتِّباعِ وَ الْمَوْعِظَةِ وَ عَلى مَرْضَى الْمُسْلِمینَ بِالشِّفآءِ وَ الرّاحَةِ وَ عَلى مَوْتاهُمْ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ عَلى مَشایِخِنا بِالْوَقارِ وَ السَّکینَةِ وَ عَلَى الشَّبابِ بِالاِنابَةِ وَ التَّوْبَةِ وَ عَلَى النِّسآءِ بِالْحَیآءِ وَ الْعِفَّةِ وَ عَلَى الاَغْنِیآءِ بِالتَّواضُعِ وَ السَّعَةِ وَ عَلَى الْفُقَرآءِ بِالصَّبْرِ وَ الْقَناعَةِ وَ عَلَى الْغُزاةِ بِالنَّصْرِ وَ الْغَلَبَةِ وَ عَلَى الاُسَراءِ بِالْخَلاصِ وَ الرّاحَةِ وَ عَلَى الاُمَرآءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ وَ عَلَى الرَّعِیَّةِ بِالاِنْصافِ وَ حُسْنِ السّیرَةِ وَ بارِکْ لِلْحُجّاجِ وَ الزُّوّارِ فِى الزّادِ وَ النَّفَقَةِ وَ اقْضِ ما اَوْجَبْتَ عَلَیْهِمْ مِنَ الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ بِفَضْلِکَ وَ رَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ»

قبل از ورود به بحث دعا و شرح دعا لازم است در مورد غیبت امام زمان (عج) روایتی را نقل کنیم که خیلی از مشکلات و شبهات مدعیان دروغین مهدویت را حل خواهد نمود.

مولانا أبي عبدالله جعفر ابن محمد عليه السلام) قال :...وأما غيبة عيسى عليه السلام فان اليهود والنصارى اتفقت على أنه قتل وکذبهم الله عزوجل بقوله : "وما قتلوه وما صلبوه ولکن شبه لهم "کذلک غيبة القائم عليه السلام فان الامة تنکرها ( لطولها ) فمن قائل بغير هدى بأنه لم يولد وقائل يقول :إنه ولد ومات وقائل يکفر بقوله إن حادي عشرنا کان عقيما وقائل يمرق بقوله إنه يتعدى إلى ثالث عشر فصاعدا وقائل يعصي الله عزوجل بقوله : إن روح القائم عليه السلام ينطق في هيکل غيره....

ترجمه:...و اما در غیبت عیسی علیه السلام، به درستی که یهودیان و مسیحیان هم داستان شدند بر این که او کشته شده، ولی خداوند عزوجل آنان را تکذیب نمود و فرمود او را نکشتند و به دار نیاویختند ولی مطلب بر آنان مشتبه شد. "

غیبت قائم علیه السلام نیز همین گونه است که سر انجام، این امت آن را انکار می‌ورزند در اثر طولانی شدن آن، بعضی از هدایت نیافتگان قائل
می شوند که آن حضرت اصلا متولد نشده، و برخی دیگر خواهند گفت که او متولد شد و از دنیا رفت و گروهی کافر می‌شوند، به خاطر این که می‌گویند یازدهمین نفر از ما بدون فرزند بودهو کسانی دیگر سرکش خواهند شد به خاطر این اعتقاد که امامت را به سیزده نفر و بیشتر سرایت دهند
و بعضی هم خداوند عزوجل را عصیان و نافرمانی می‌کنند به این که میگویند روح امام قائم علیه السلام در پیکر شخصی دیگر وارد شده و سخن می‌گوید..

*اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفیقَ الطّاعَةِ
بحث پیرامون دعای منقول از حضرت ولی‌ عصر(عج) است که در این دعا به ما می‌آموزند که چه از خدا بخواهیم چون خود این جای بحث دارد که مؤمن باید حسن انتخاب داشته باشد، در حدیث دارد که یکی از خادمین پیامبر(صلی الله علیه وآله) نزد حضرت نشسته بودند. حضرت به او فرمودند: ‌چند سال است به من خدمت کرده‌ای و هیچ درخواستی از من نداشتی، یک چیزی از من بخواه تا به تو بدهم. گفت: اجازه بدهید فکر کنم، فردا آمد به پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) عرض کرد: یا رسول‌الله قیامت دست من را بگیر و با خودت به بهشت ببر، فرمودند با کسی مشورت کردی، گفت: نه! ولی فکر کردم گفتم چه بخواهم که بقاء داشته باشد، دیدم مال بخواهم تمام می‌شود، اولاد بخواهم با مرگ ازش جدا می‌شوم. لذا به فکرم رسید از شما بخواهم که قیامت با شما باشم.

اینکه از خدا چه بخواهیم و چه دعائی بکنیم مهم است. بعضی‌ها بلند می‌شوند هزار کیلومتر با زحمت می‌روند به حرم سیدالشهدا(علیه السلام) و آنجایی که دعا تحت قبه‌‌اش مستجاب می‌شود، یک چیزهای بی‌ارزش کوچک و پیش‌پا افتاده می‌خواهد.

لذا حضرت به ما در این دعا تعلیم می‌دهند که از خداوند چه بخواهیم. مثل مرد بنی اسراییل نباشیم کهسه دعای مستجابی که بر باد رفت
روایتی در کتاب بحارالانوار وارد است که خداوند به يکي از پيامبران بني اسراييل وحي کرد که مردي از امت او سه دعايش نزد من مستجاب است. پيامبر آن مرد را از اين مطلب آگاه ساخت. مرد نيز پيش همسر خود رفت جريان را به وي نقل کرد زن اصرار کرد که يکي از دعاها را درباره ايشان انجام دهد. مرد هم پذيرفت.
آنگاه زن گفت از خدا بخواه من از زيباترين زنان باشم.
مرد دعا کرد زن زيباترين زمان خود گشت. چندان نگذشت شديدا مورد توجه پادشاهان هواپرست و جوانان ثروتمند و عياش قرار گرفت.به شوهر پير و فقير خود اعتنا نمي کرد و روش ناسازگاري و بدرفتاري را به همسرش در پيش گرفت.
مرد مدتي با او مدارا نمود هنگامي که ديد روز به روز اخلاق او بدتر مي شود ديگر رفتارش قابل تحمل نيست، دعا کرد خداوند او را به صورت سگي درآورد و دعا مستجاب شد. پس از اين ماجرا فرزندان آن زن دور پدر جمع شده گريه و ناله کردند و اظهار مي داشتند مردم مرا سرزنش مي کنند که مادرمان به صورتي سگي در آمده و از پدر خواستند مادرشان بصورت اوليه بازگردد و مرد نيز دعا کرد. زن به حال اول بازگشت. و بدين گونه سه دعاي مستجاب آن مرد هدر رفت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر