خطبه های نماز جمعه مورخ 15بهمن 95 به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید سلمان هاشمی امام جمعه شهرک طالقانی
از چه چیزهای باید به خدا پناه ببریم؟ (قسمت هفتم)
(8) وَ کانَ مِن دعائِه علیهالسلام فِى الاِْسْتِعاذَةِ مِنَ الْمَکارِهِ وَ سَیِّئَ الْاَخْلاقِ وَ مَذامّ الْاَفعالِ
دعای آن حضرت در
به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه شهرک طالقانی، حجت الاسلام و المسلمین سید سلمان هاشمی امام جمعه محترم شهرک طالقانی، در خطبه ی اول نماز جمعه این هفته که مصادف با پنجم جمادی الاول بود پس از دعوت مردم به تقوای الهی بیان داشت:
در ادامه ی سلسله مباحث "شرحی بر اعوذ بالله من الشیطان الرجیم" که با کمک از دعای هشتم امام زین العابدین علیه السلام در صحیفه ی سجادیه، انجام میدهیم ؛ امروز میخواهیم هفتمین موردی را که ما باید از آن به خدا پناه ببریم را مطرح کنیم.
امام سجاد علیه السلام در ادامه ی دعا میفرماید : (( اَللّهُم انّی اَعوذُ بِکَ مِن .... اِلحاحِ الشَهوَه )) ؛ الحاح در لغت به معنای پافشاری و زیاده روی است. یعنی خدایا از تمرکز پیدا کردن بر شهوت، به تو پناه میبرم.
حالا شهوت به چه معناست؟ شهوت یک معنای عام و یک معنای خاص دارد. معنای عامش یعنی هر خواهش نفس و میل پیدا کردنی به لذات مادی. مثلا فردی با اینکه ماشین مناسبی زیر پا دارد و کار و زیارت و سیاحتش را با همین ماشین میتواند انجام دهد ؛ اما میل دارد که ماشین مدل بالاتر که چندان امکاناتش فرقی هم ندارد تهیه کند. این شهوت ماشین است. یا یعضی ها شهوت حرف زدن دارند. حرف های سیاسی، اقتصادی، فلسفی، طبی و کلامی میزنند و حتی برای مشکلات جهانی و بین المللی راه حل ارائه میدهند. و اصلا هم برایشان مهم نیست غلط میگوید یا درست؟ آمارهایش از کدام منبع است؟ گاهی از تلگرام! گاهی از ماهواره! حتی برخی موارد را هم سر خیابان شنیده و حالا دارد نقل میکند. این مصداق بارز شهوت حرف زدن است. برخی ها شهوت خرید دارند. برخی ها شهوت لباس دارند. برخی شهوت تغییر دکور و ظاهر خانه دارند.
پس معنای شهوت گاهی عام و به معنای میل و رغبت به لذات مادی است. که خداوند متعال در قرآن کریم 11 بار راجع به این شهوت صحبت کرده است.
یک شهوت هم هست که معنای خاص شهوت است. و آن شهوت جنسی است. 2 بار در قرآن از این نوع شهوت، سخن به میان آمده است. که البته اهمیتش خیلی زیاد است.
امام سجاد علیه السلام میفرماید : خدایا! پناه میبرم به تو از اینکه شیطان بر من غلبه کند و من در امیال و خواهش های نفسانی ام زیاده روی کنم.
اما برخی میل خود را در مسیر مستقیم عبادت قرار داده اند. میگویند مبادا نماز شبم از دست برود!
حجت الاسلام هاشمی یکی دیگر از مصادیق شهوت عام در امروز را شهوت دور زدن در تلگرام دانستند و افزودند : اینکه برخی ها مدام به دنبال کانال های مختلف که عضو های زیادی هم داشته باشد ؛ میگردند هم نوعی شهوت است.
حالا یک سوال مطرح میشود و آن اینکه چرا باید به خدا از شهوت عام و خاص پناه برد؟
همه ی مطالعات تاریخی نشان میدهد ملت هایی که بهره کافی از عفت برده اند ؛ انسان هایی بودند که از نیروهای خدادادی بالاترین بهره را بردند. اما ملتی که به سمت شهوت و بی نمازی رفت ؛ ضایع شد. خداوند در قرآن کریم سوره مریم (سلام الله علیها) آیه 59 و 60 میفرماید : ** فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا ** إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا یُظْلَمُونَ شَیْئاً ** آنها بعد از پیغمبرانشان دو کار کردند. یک اینکه نماز را تباه کردند. دوم اینکه شهوات را پیروی کردند. همین هم به فرموده ی قرآن باعث مجازات میشود. آمار طلاق بالا میرود. زندگی ها از هم میپاشد. آرامش و آسایش از بین میرود.
حالا در پاسخ به این سوال که چرا باید از اصرار بر شهوت، به خدا پناه ببریم ؛ چند دلیل را ذکر کنم:
1.آلودگی گناه میآورد. گناه که بیاید نابسامانی و گرفتاری ها را به همراه دارد. این از مبانی مسلم اسلام و قرآن – نه فقط شیعه – است که گناه گاهی اوقات از زندگی مادی هم میکاهد. مرگ را زودرس میکند. مال را میبرد.
2.چون شهوت فساد عقل میآورد. امیرالمومنین علیه السلام میفرماید : طاعة الهوی تفسد العقل ... اطاعت و پیروی از هواهای نفسانی عقل را فاسد میکند.
3.تضعیف شخصیت اجتماعی انسان ؛ انسان اهل شهوت در اجتماع یک فرد مورد اعتماد، مقبول و تاثیرگذار نیست. شخصیت اجتماعی اش متزلزل است. جامعه او را نمیپذیرد.
4.اسارت نفس ؛ این حرف رو بزن، این رو بخر و.... ؛ گاهی برخی که شهوت حرف زدن دارند برنامه ریزی میکنند که چطوری مجلسی که میخواهند بروند را بدست بگیرند. حتی گاهی سر حرف زدن دعوا میشود.
به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرک طالقانی به نقل از خبرگزاری فارس، حجتالاسلام سیدسلمان هاشمی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته شهرک طالقانی با تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر اظهار کرد: انقلاب اسلامى ایران پدیده شگفتانگیزى بود که اداره کشور را از وابستگى به استبداد داخلى و استعمار خارجى، خارج و به مردم سپرد.
وی افزود: امروز مسؤولان کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آراى مردم انتخاب مىشوند و هر مسؤولى بخواهد راه دیکتاتورى و قانونشکنى را پیشه خود سازد و در اتخاذ تصمیم متوسل به بیگانگان باشد، با لکه ننگ مذلت و خوارى از سوى مردم روبهرو خواهد شد.
امام جمعه شهرک طالقانی در ادامه خاطرنشان کرد: این انقلاب پدیدهاى الهى و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد.
هاشمی اضافه کرد: اکنون پس از گذشت نزدیک به چهار دهه از عمر گرانمایه این شجرهى پر امید، نیکوست به بازخوانى برخى دستاوردهاى آن پرداخته شود تا برخى نینگارند که بهسادگى به بار نشسته و در حفظ آن کوشاتر باشند.
وی در ادامه به دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تصمیمگیری بر مبنای اسلام، واهمه کشورهای دیگر از حمله به ایران، جمعآوری مراکز فساد، مشارکت پرشور در انتخابات، تحقیر آمریکا، ارتقای سطح علمی جامعه، دفاع قهرمانانه در مقابل حملات رژیم بعث و خودکفایی نظامی از دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی است.
خطیب جمعه شهرک طالقانی در ادامه با اشاره به حربه دائمى استکبار علیه علما اظهار کرد: طى چند سال گذشته حذف رهبران انقلابى در دستور کار حکام مرتجع عربى و اربابان آنها قرار گرفته که این شیوه دستاویزى براى حکام مستبد منطقه و به ویژه بحرین قرار گرفته است.
هاشمی ادامه داد: رژیم کنونى بحرین درصدد محاکمه شیخ عیسی قاسم است که تاکنون با مقاومت مردم، این اقدام امکانپذیر نشده است.
وی عنوان کرد: استکبار و ارتجاع عربى باید به این نکته توجه کنند که فشار بر علماى شیعه و حذف آنان از صحنه سیاسى نه تنها امنیت حکومت آنها را تضمین نمیکند، بلکه روز به روز پایههاى حکومت آنها را لرزانتر و سستتر میکند.
امام جمعه شهرک طالقانی در فراز دیگری از خطبهها با تبریک سالروز میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار خاطرنشان کرد: در بیان هوش و ذکاوت آن بانوى بزرگوار همین کافی است که خطبه طولانى و بلندى را که حضرت صدیقه کبرى فاطمه زهرا (س) در دفاع از حق امیرالمؤمنین (ع) و غصب فدک در حضور اصحاب پیغمبر اکرم (ص) ایراد فرمودند را حفظ بود.
خطیب جمعه شهرک طالقانی در پایان با اشاره به فصاحت و بلاغت حضرت زینب (س) اضافه کرد: حضرت زینب (س) با اینکه دخترى خردسال، یعنى هفت ساله و یا کمتر بود، خطبه عجیب و غرّاء که محتوى معارف اسلامى و فسلفه احکام و مطالب زیادى است را با یک مرتبه شنیدن حفظ کرده، و خود یکى از راویان این خطبه بلیغه و غراء است.
خطبه 95/11/15